waarom kan mijn computer geen 64 bit aan?

Ik heb een redelijke computer waar nu 32 bit op zit, ik heb een paar keer geprobeerd om 64 bit er op te zetten maar dit lukt niet.
Waarom kan mijn computer geen 64 bit aan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Om dezelfde reden als waarom een brommer geen 4-wheel-drive aan kan: Een brommer heeft maar twee wielen en kan er dus geen 4 aandrijven.

Wanneer de hardware van jouw computer een 32-bit architectuur is, dan zijn er maar 32 koperspoortjes in de chips en de printplaten geëtst. Wanneer je maar 32 spoortjes hebt, dan kun je er geen 64 gebruiken.

Andersom kan wél ! Wanneer je 64 spoortjes hebt kun je ook met slechts 32 spoortjes werken. Vandaar dat een 64-bit computer vaak (!) met zowel 64 als met 32 bit software overweg kan.

Toegevoegd na 6 minuten:
PS. ik ga in mijn antwoord uit van een 32-bit computer. Is de hardware 64-bit, dan zou 'ie ook 64-bit software moeten kunnen draaien.

Draait er in dat geval een 32-bit versie van Windows dan moet dat eerst omgezet worden naar een 64-bit Windows. Dat kan soms betekenen dat je met een volledig lege partitie op je schijf moet beginnen.
In en andere partitie kun je dan eventueel nog je data bewaren.

Weet en kun je dat allemaal niet, dan is het het makkelijkst je hele schijf schoon te vegen en met een schone lei te beginnen. (maar da's MIJN ervaring)
Reddie
8 jaar geleden
Met dank voor je aanvulling. Plus.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik dacht eerst: wat zijn kopers-poortjes? Het duurde een paar seconden voor ik dat woord begreep. + voor je heldere antwoord.

Andere antwoorden (1)

Je computer kan geen 64 bit aan omdat een 64 bits programma instructies van 64 bit bevat.
Je 32 bits computer "hakt" die instructies in twee delen van 32 bit, maar dat zijn geen instructies, en hij begrijpt er dus niets van.
Vergelijk het met een tekst waarvan telkens eerst de bovenste helft van een letter staat, en daar achter de onderste helft. En dat voor alle letters. Dat is dus niet leesbaar.